Czy w 2020 można transportować ponadgabaryty?

Czy w 2020 można transportować ponadgabaryty? czyli transport ponadnormatywny ją się po całym świecie i przewożą różnego rodzaju produkty. Dla firm zajmujących się transportem bardzo duże znaczenie ma transport ponadgabarytowy. Jest on uznawany za transport ciężki, który wym

Dodane: 27-08-2020 12:03
Czy w 2020 można  transportować ponadgabaryty?

transport ponadnormatywny


W dzisiejszych czasach transport odgrywa bardzo

W dzisiejszych czasach transport odgrywa bardzo dużą rolę. Widzimy na drogach coraz więcej samochodów ciężarowych, które poruszają się po całym świecie i przewożą różnego rodzaju produkty.

Dla firm zajmujących się transportem bardzo duże znaczenie ma transport ponadgabarytowy. Jest on uznawany za transport ciężki, który wymaga potrzebnych zaświadczeń. Duże znaczenie ma też logistyka, ponieważ taki samochód nie może zatrzymywać się w każdym miejscu.

Transport maszyn jest coraz bardziej widoczny. Wiele przedsiębiorstw z niego korzysta, ponieważ jest to bezpieczniejszy sposób na dostarczenie maszyny z jednego miejsca w inne. Jest to również często tańsze rozwiązanie, więc nic dziwnego, że coraz więcej kierowców samochodów ciężarowych zajmuje się przewożeniem wszelkiego rodzaju maszyn. Dla nich to jest również wyzwanie, gdyż muszą szczególnie uważać. Taki ładunek jest przeważnie bardzo cenny, więc trzeba dbać o to, żeby w czasie jazdy nie został w żaden sposób uszkodzony. Jednak przewóz maszyn jest opłacalny.


W dużej merze wynika to oczywiście

transport ponadnormatywny

Firmy transportowe w ostatnim stuleciu odnotowały niezwykle dynamiczny rozwój. W dużej merze wynika to oczywiście z faktu, że zapotrzebowanie na tego typu usługi jest coraz większe. I dotyczy to nie tylko transportu zwykłych towarów, czy ludzi, ale też ładunków ponadgabarytowych.
Transport ponadgabarytowy jest jedną z gałęzi transportu, która zajmuje się ładunkami o niestandardowych wymiarach i wadze. Aby go świadczyć, trzeba mieć odpowiednie zaplecze i doskonale znać prawo, które te kwestie reguluje. Transport ciężki podlega bowiem specyficznym regulacjom i wymaga między innymi każdorazowego zezwolenia. Aby je uzyskać, firma musi przedłożyć do urzędu plan drogi, w którym wykaże, że transport daną trasą jest możliwy. I dopiero, gdy zezwolenie jest wydane, może ruszyć w drogę.
Firmy transportowe oferujące transport maszyn, hal, czy sprzętów górniczych, cieszą się coraz większą popularnością. I patrząc na zapotrzebowanie na tego typu usługę, można przypuszczać, że tendencja ta będzie się utrzymywać.


A to wszystko ze względu na

Transport ponadgabarytowy, nazywany również ciężkim, to gałąź transportu zajmująca się ładunkami ponadnormatywnymi oraz nienormatywnymi. Swoimi wymiarami wykraczają one poza wymiary ładunków dopuszczanych tradycyjnie do transportu drogowego. Właśnie dlatego transport ciężki dodatkowo wymaga zawsze specjalnego zezwolenia.
A jak wygląda organizacja takiego transportu? Przede wszystkim obejmuje ona szczegółowy plan trasy i dobór odpowiedniego środka. Jeśli chodzi o trasę, to trzeba między innymi uwzględnić wszystkie przeszkody, jak chociażby ronda, wiadukty, czy też wysokie krawężniki. Nie każdy ładunek da się bowiem przewieźć tam, gdzie one występują. Kwestia środka to natomiast kwestia doboru optymalnej naczepy. Inna bowiem sprawdzi się w przy transporcie linii produkcyjnej, a inna, gdy w grę będzie wchodzić transport maszyn.
Ze względu na specyfikę, jaką charakteryzuje się tego typu transport, jego usługi mogą świadczyć tylko wyspecjalizowane firmy. A to wszystko ze względu na ogólnie pojęte bezpieczeństwo.


To co do tej pory przewoziły

Zamknięcie granic wynikające z panującej pandemii spowodowało zwiększenie nacisku na transport lądowy. Gospodarka światowa zwolniła, ale nie wyhamowała całkowicie. To, co do tej pory przewoziły samoloty transportowe czy statki, dzisiaj przewożą samochody i pociągi.

Najtrudniej w tej sytuacji ma się transport ponadgabarytowy, transport maszyn i transport ciężki. Czas realizacji znacznie się wydłużył, ponieważ transportowanie dużych ładunków jest realne tylko w nocy i musi się odbywać pod ścisłym nadzorem ekipy prowadzącej. Nie wszystkie europejskie drogi są przystosowane do takich przewozów, co oznacza potrzebę wyznaczenia ścisłej trasy.

Ponadto koszt transportu ponadgabarytowego wiąże się z zatrudnieniem większej liczby personelu oraz wypłacaniem wyższych stawek za pracę w czasie nocnym i dodatków za pracę w szkodliwych warunkach. Wymaga to wyższych ubezpieczeń zarówno ludzi, jak i samego ładunku.

Transport ciężki wymaga również dodatkowych opłat za przejazd drogami publicznymi, za wjazdy na autostradę i podatek od transportu ponadgabarytowego.